Traunstein 2011 - komentář

PozvánkaKomentářFotografie

Ráno jsme vyrazili k jezeru Traunsee (422m n.m.), které se nachází pod rakouským Gmundenem. Protože jsme vyjížděli z Kaplice mohli jsme si přispat o půl hodiny déle. Před sebou jsme měli 150 začínáme s výstupemkilometrů. Jelo se celkem bez problémů a k jezeru jsme dorazili přesně podle plánu. Jediná komplikace na cestě byla kolona na dálnici A1 cca 20 kilometrů před Gmundenem. Naštěstí jsme zastavili na výjezdu na Lindach, takže jsme sjeli z dálnice a do Gmundenu jsme přijeli po silnicích nižších tříd. Když jsme se blížili ke Gmundenu, začal z mírné mlhy vystupovat majestátný Traunstein (1697m n. m.), cíl naší cesty. Na parkovišti bylo docela plno. Překvapilo nás, že i když byl u nás státní svátek, byli jsme tam jediní Češi, ostatní auta měla rakouskou SPZ. Po cestě jsme potkali jen dvě skupiny Čechů. Po přezutí a překontrolování výbavy jsme vyrazili z parkoviště po malé silničce skrz dva tunely k nástupu na cestu Naturfreundesteig. Za druhým tunelem (440m n.m.) jsme se navlékli do sedáku a prsáku, které jsme svázali s ferratouvou brzdou. první metry výstupuNa hlavu jsme si nasadili přilbu a s odhodláním pokořit tuto horu jsme vyrazili kupředu. Hned na začátku nás čekaly lana a kovové stupy ve skále. Byl to zajímavý nástup. Dále se cesta klikatila vzhůru zalesněným svahem, na který navazoval opět úsek s lanem. Zajištěné úseky se střídaly s překonáváním skalnatých pasáží a občas jsme narazili na lavičku, ze které byl nádherný výhled. Cesta byla stále strmější a náročnější. Nejhorší část cesty nás potkala asi na začátku poslední čtvrtiny cesty, kdy jsme stoupali vzhůru po dlouhém kamenném poli, kde byla spousta drobných kamínků, na kterých nám klouzaly boty. Na konci tohoto úseku jsme se přehoupli přes malý hřeben a cesta byla opět zajímavá. Objevil se před námi zajištěný výstup komínem, který byl zpestřen průchodem skalním oknem. To nám již na první horskou chatu chybělo jen několik skoro nahoředesítek minut. Na chatu Traunsteinhutte (1581 m. n. m.) jsme dorazili v 14:20 hodin. Celou cestu vzhůru se nám otvíraly překrásné pohledy dolů na jezero Traunsee. Byla to úchvatná podívaná, kterou nejde slovy popsat - to se musí vidět. Na chatě jsme si dali pivo a gulášovou polévku s chlebem. Velice příjemně mě překvapila cena. Za velké pivo (0,5l) jsme platili 2,5 Euro stejně jako za hustou gulášovou polévku s chlebem. Obdobné ceny byly dole u jezera, kam se ale věci nemusejí dopravovat vrtulníkem.  Po odpočinku vyrážíme v 15:15 hodin na chatu Gmundenhutte (1666 m n. m.), kde jsme v 15:40. Zde jsme se vyfotili a rozhodli jsme se, že na vrchol již, z časových důvodů, nepůjdeme. Na vrchol nám zbývalo 31 výškových metrů, ale dostat se na něj by trvalo ještě půl hodiny. Vyrazili jsme cestou k vrcholu, ale po 100 metrech jsme se dali vlevo aodpočinek začali jsme sestupovat cestou "Hans-Hernlersterg". Hned za začátku byl sestup komplikován mokrou skálou a lanem, které se nedalo vždy použít. Následoval žebřík a dále opět zajištěné cesty. Když jsme sestoupily velice zajímavým zajištěným úsekem tak 200 m narazili jsme na komplikaci. Přišli jsme k místu, kde začínala cesta kategorie "D" zpět na chatu Gmundenhute (poměrně těžká zajištěná cesta) a "naše cesta" byla značena pouze zpět, odkud jsme právě přišli. Mysleli jsme si, že jsme někde minuli odbočku a vyrazili jsme zpět. Poté co jsme vylezli přibližně 100 výškových metrů, jsme potkali dva rakouské turisty, od kterých jsme se dozvěděli, že jdeme dolů správnou cestou. Chvíli jsme šli s nimi a na místě odkud jsme se vraceli zpět, jsme objevili za velkým kamenem cestu dolů. Tato cesta byla hůře značená a v některých lesních úsecích Tam je vrcholjsme s tím měli trochu problémy. Čas ale kvapil a my jsme pozorovali, jak slunce zachází za hory. To nám ještě zbýval 300 výškových metrů k parkovišti u jezera. Stále více se šeřilo, naštěstí jsme zbývajících paprsků využili k tomu, abychom se dostali z úseků, kde cestu zajišťovala lana a žebříky. Když jsme vstoupili do lesa (v 20:15 hodin), byla již úplná tma. Z batohu jsme vylovili cyklistickou svítilnu, kterou jsem přibalil pro jistotu, ale nedoufal jsem, že jí budeme potřebovat, a pokračovali jsme již podstatně pomalejším tempem za svitu této svítilny. K autu jsme dorazili v 21:45. Přezuli jsme si boty, něco trochu pojedli a vyrazili jsme k domovu. Na dálnici již žádné komplikace sestupnebyly, takže jsme přijeli do Kaplice před půlnocí.
   Tento pouze jednodenní výlet předčil zážitky, zkušenostmi, tím co jsme viděli,... několik týdenních dovolených někde u moře. Nic krásnějšího jsem ještě nezažil. Je pravda, že to bylo velice fyzicky namáhavé, ale stálo to za to. Nejde slovy popsat tu krásu, ani fotografie neukáží celou scenérii hor, vždy jsou to jen malinké výřezy, prostě tohle se musí zažít a vidět na vlastní oči. Proto se sem opět vrátíme na jaře 2012. V plánu mám buď dvoudenní výlet, s tím, že bychom přespali na některé z horských chat na vrcholu a druhý den bychom sešli dolů, nebo opět jednodenní. To záleží na počtu a fyzickém stavu účastníků.

Co jsme měli:
- skvělé počasí - byla inverze takže nebylo vidět daleko
- štěstí
- přilbu - bylo v ní dost horko, ale cca 3x jsme se bouchly o skálu do hlavy a bez přilby by to asi bolelo
- prsák a sedák - úvazy bez kterých nejde bezpečně použít ferratová brzda - většina turistů šla úplně bez jištění - dá se to, ale je to riziko
- smyčka 1,7m - plochý vázací prostředek, kterým svážete prsák, sedák a ferratovou brzdu
- dobré boty, my jsme použili kotníčkové boty s Vibram podrážkou
- turistické skládací hole - moc jsme je nepoužili - kdyby zůstali doma nic moc by se nestalo
- cyklistické rukavice - dost dobrá pomůcka
- sluneční brýle - nepoužili jsme je
- dlouhé a krátké kalhoty - lepší vyrazit v lehčím oblečení - člověk se zahřeje
- tričko s dlouhým a krátkým rukávem
- mikinu a bundu pro případ zhoršení počastí nebo nocování v přírodě
- ponožky
- pláštěnku
- jedno oblečení na převlečení
- 3l vody na osobu
- cyklistické světlo - čelovka by byla lepší, nebo si připravit cyklistické světlo tak aby mi v případě zakopnutí nebo něčeho podobného nemohlo vypadnout z ruky (šňůrka přes zápěstí)
- mapa
- busola
- zápisník
- tužka
- fotoaparát
- mobilní telefon
- něco k zakousnutí - hlad jsme moc neměli, stačí tatranka, a nějaké drobnosti
- peníze - nahoře si můžete koupit něco k pití i jídlu

Co nám chybělo:
- čelenka, která by zadržovala pot a ten by nám nestékal do očí - hodně nepříjemné
- lepší fyzická kondice - na tom se dá zapracovat, nebo výlet rozdělit do dvou dnů